fbpx

V tomto článku si priblížime pojem hĺbka ostrosti na názornej ukážke „produktovej fotografie“ môjho obľúbeného pivka, ktoré som potom musel vypiť ( tak ako sa v slušných rodinách patri robiť ). Hĺbka ostrosti nám určuje aká vzdialenosť od nášho objektu alebo presnejšie povedane bodu zaostrenia, bude zaostrená.  Hĺbku ostrosti ovplyvňuje ohnisková vzdialenosť ( vzdialenosť fotografa od objektu ) a svetelnosť objektívu ( je to parameter na objektívoch napríklad F1.4 čo je veľmi svetelný objektív). 

Poďme ale na konkrétne prípady. Fotil som na 85 mm objektív a začínal som od F 1.4 po F 16. Od F3.5 som si dopomohol bleskom, nemusel som, mohol som postupne predlžovať dĺžku uzávierky ( shutterspeed – SS ) ale ja mám tie blesky proste rád.

PRÍKLAD – PROduktová fotografia

Začal som na F 1.4 ako vidíte tak zaostrená je koruna a sčasti slovo Extra. Ináč od hrdla fľaše začína krásny bokeh ( ako sa aj dalo čakať )

F 1.4

ISO 50

SS 1/40 

a

 

Tu už prechádzame na blesk, ako vidíte zaostrená časť fľaše sa očividne zväčšila. Skok medzi 1.4 a 3.5 je dosť veľa ale nemalo zmysel ísť hore po každej stope. Zároveň som kvôli blesku zodvihol SS na 250.

F 3.5

ISO 50

SS 1/250 

a

 

Clona F5 sa začína krásne podpisovať aj na vykreslení slamenej podložky, tu som zdvojnásobil ISO.  

F 5

ISO 100

SS 1/250 

a

 

Z pohľadu kvality a chýb vykreslenia objektu začína byt môj objektív od F 7.1 vážne skvelý. Bohužiaľ tieto detaily na komprimovaných webových fotkách postrehnete len veľmi ťažko.  

F 7.1

ISO 100

SS 1/250 

a

 

Ak fotím produkty vo svojom štúdiu na blesk, vždy začínam na tejto clone, väčšinou z pohľadu kvality je to ta najlepšia voľba. 

F 11

ISO 100

SS 1/250 

a

 

Veľké finále, clona na ktorej je zaostrená cela fľaša je F 16, priznám sa, že na takejto clone fotím len minimálne ale pre účel nášho experimentu to bolo nutné.

F16

ISO 100

SS 1/250 

a

 

Samozrejme vždy vedie k jednému cieľu viacero ciest, celú fľašku by sme mohli mať zaostrenú aj technikou Focus staking, kde by sme viacero fotiek fotených na nízkych clonách a zaostrených v po sebe nasledujúcich bodoch vedeli spojiť napríklad vo Photoshope.

Ja dúfam že vás tento môj príspevok bavil a dozvedeli ste sa niečo nové. Všetko okolo fotografie sa točí len okolo svetla a jeho ovládaní. 

KONTAKT

Ondrej Krivuš

Mobil:

+421 918 845 950

E-mail:

ondrej.krivus@amavera.sk

11 + 1 =